EEZE Includes

Välkommen till EEZE Includes! Här hittar du tankar, inspiration och insikter kopplade till mångfald och inkludering. Precis som vi på EEZE ser det som ett lätt och självklart beslut att konstant och kompromisslöst prioritera dessa värdeord, vill vi göra det lätt för er att kunna göra detsamma. Därför har vi tagit fram denna kunskapsbank, och är glada över att kunna dela med oss av den till er!


Videointervju med Nazanin Nematshahi på Microsoft

Som SMC Director of Sweden på Microsoft har Nazanin Nematshahi imponerande stor erfarenhet av försäljning, mångfald och inkludering – något EEZE var glada att få ta del av! Se intervjun med Nazanin här:

Videointervju med Clara Bodin på Amadeus IT

Amadeus är ett IT-bolag med fokus på reserelaterade lösningar, och Clara Bodin hittar ni i rollen som Head of Diversity and Inclusion. Vi på EEZE har träffat henne för att diskutera mångfald och inkludering och är jätteglada att kunna dela med oss av insikterna hon bidrog med!

Videointervju med Anna Gulliksen på Tietoevry

Som Global Head of Talent Acquisition and Employer Brand har Anna Gulliksen imponerande stor erfarenhet av rekrytering, mångfald och inkludering – något EEZE var glada att få ta del av! Se intervjun med Anna här:

Grundaren till EEZE: Intervju med Vladimir Ruzic

Mångfald och inkludering ligger oss på EEZE extremt varmt om hjärtat, och vi är stolta att varje dag jobba för en mer inkluderande arbetsmarknad! Men hur hamnade vi egentligen där vi är idag? Hur föddes idén om EEZE?

Vi har intervjuat vår egen Vladimir Ruzic, EEZEs grundare, för att få en bättre inblick i företagets inspiration, kärna och bakgrund. Ta del av hans svar nedan!

Vlad, vad är din bakgrund? Vad gjorde du innan du startade EEZE?

“Jag har tidigare jobbat en hel del med rekrytering och bemanning, främst inom SAP. Efter det valde jag att byta bana och bestämde mig för att starta ett bolag vid namn mäklarkollen.se. Det var ett techbolag som erbjöd en jämförelsetjänst, och så småningom sålde vi det vidare. Efter det visste jag inte riktigt vad jag ville göra, så jag startade upp ett aktiebolag genom vilket jag utförde konsulttjänster som rekryterare. Jag fick då förtroendet att jobba med employer branding för en stor bank. Det gick väldigt bra och de var nöjda, vilket ledde till att de frågade om jag inte kunde hjälpa till på andra håll också, till exempel inom private banking. Jag sa ja till detta, men tog också upp behovet av fler personer i så fall. Jag trodde att de skulle lösa det genom att internt allokera lite arbetskraft, men de meddelade att jag fick anställa ett par personer under mitt eget paraply som även de kunde tas in som konsulter – och det var startskottet för EEZE Consulting!”

Vad inspirerade EEZEs starka fokus på mångfald och inkludering? Varför är det viktigt för just dig?

“De som känner till min story sen tidigare vet att jag sökte extremt mycket jobb i tidig 20-årsålder. Jag visste att jag hade kapaciteten att leverera väldigt bra, men jag fick inte möjlighet att komma på intervju. Framförallt var det en händelse som påverkade mig väldigt mycket. Jag skickade in två versioner av mitt CV till ett jobb: ett i originalversionen, och ett med ett mer nordiskt klingande namn – vilket direkt ledde till att jag blev inbjuden till en intervju. På grund av dessa svårigheter slutade det med att jag erbjöd mina tjänster gratis, för att sen så småningom få betalt retroaktivt. Det borde verkligen inte gå till på det här sättet, det leder bara till att man förlorar mycket kompetenta kandidater vilket ingen vinner på. Det är detta vi på EEZE försöker förändra genom att jobba jättemycket med mångfald och inkludering.

Så, det är helt enkelt min bakgrund som fick mig att starta EEZE. Det träffade mig rakt i hjärtat på ett sätt som är svårt att beskriva för någon som inte har genomgått den typen av resa, och jag drog inspiration från situationen. Jag vet att man inte ska ta illa upp, det blir ju lätt att man anställer det man känner igen, men just därför vill jag med mitt och EEZEs nätverk bidra till att vidga vyerna så att alla får en ärlig chans och så att bolag inte går miste om riktiga talanger. Hittills tycker jag att vi har lyckats med detta, med tanke på att vi nu har ramavtal med flera storbanker och hur snabbt vi har växt, vilket även visar på stor kundnöjdhet. Detta är också varför vi verkligen vågar sticka ut hakan och säga att vi är riktigt bra på inte bara mångfald och inkludering, utan även träffsäkerhet!”

Vad skulle du säga är viktigt att tänka på för att säkerställa att rekrytering sker på ett fördomsfritt och inkluderande sätt?

“Jag tror att det är väldigt svårt att titta på ett CV och sen veta allt om personen, speciellt när man använder mycket AI och digitala verktyg och så vidare. Därför försöker vi verkligen träffa så många kandidater som möjligt. Vi bollar också mycket mellan varandra om vi är osäkra. Framförallt går vi alltid kompromisslöst på kompetens när vi tar ställning till en kandidat! 

Sen har vi även inbyggda processer för hur vi jobbar med mångfald och inkludering för att se till att vi inte snubblar på mållinjen heller. Mycket av detta är baserat på egna erfarenheter, men vi har även tagit in externa konsulter som har säkerställt och gett en form av stämpel på att vi jobbar på rätt sätt. Sen finns det självklart alltid förbättringar som kan göras och vi försöker hela tiden uppdatera våra kunskaper kring hur marknaden ser ut och hur man bäst navigerar den på ett inkluderande sätt. Vi är inte perfekta än, men vi strävar efter att bli! Bland annat jobbar vi mycket med hur teknologin kan användas ännu mer till vår fördel för att möjliggöra för oss att träffa ännu fler kandidater. Jag tror att vår styrka ligger mycket i att vi väljer att träffa väldigt många kandidater och inte bara tackar ja eller nej till ett CV. Våra screenings kanske bara är 5-6 minuter, men efteråt har vi i alla fall fått en känsla för personen jämfört med att bara ta del av en tvådimensionell summering.”

Vad är dina mål och förhoppningar framöver?

“Mina personliga mål är att främja en mer öppen arbetsmarknad för alla, oavsett bakgrund, etnicitet, kön och så vidare. Jag skulle vilja se fler kvinnor i styrelser, jag skulle vilja se fler kvinnor i maktpositioner och jag skulle vilja se fler team med mer mångfald. Det är väldigt lätt att anställa någon som är lik en själv, men då får man också väldigt onyanserade diskussioner och resultat. Jag tror att man måste våga utmana sig själv och anamma olika kulturer, vilket sker när alla kommer med lite olika erfarenheter till bordet. Så min grej – och vår grej här på EEZE – är dels att få in fler kvinnor till maktpositioner, och dels att locka till oss globala talanger som inte har ett nätverk här i Sverige och där vårt nätverk kan verka som en dörröppnare. Förhoppningsvis kommer då kunderna att bli väldigt nöjda och se att det här funkar på sikt. Vi kanske inte uppnår det över en natt, men ett långsiktigt mål för EEZE är definitivt att vara en dörröppnare för globala talanger!”

Sist men inte minst, vad är det bästa med EEZE?

“Det finns flera saker! Kulturen är definitivt en, vi har ju faktiskt flera tidigare anställda som valt att gå vidare i sin karriär eller börja plugga men ändå kommer tillbaka till kontoret för att hänga med oss och det tycker jag är ett jättebra betyg för vår kultur! En annan är att vi har ett väldigt brett nätverk. Vi har spännande kunder och starka kandidater, vilket gör att vi kan få ut folk snabbt!”  

Videointervju med Linnea Palm på Bluestep Bank

Bluestep Bank är specialiserade på bolån, och i hjärtat av deras verksamhet hittar man ett stort fokus på inkludering och jämlika möjligheter och förutsättningar. Vi på EEZE har därför träffat Linnea Palm, HR Business Partner på Bluestep Bank, för att få höra mer om hennes tankar, erfarenheter och reflektioner!

Videointervju med Anna Erman Ojde på Danske Bank

Anna Erman Ojde är Head of Marketing and Communication på Danske Bank i Sverige. Här delar hon med sig av sina tankar om mångfald och inkludering, samt om hur det är att samarbeta med oss på EEZE!